26.07.2010 г.

Свинско с ябълков сос

Всеки си има собствено разбиране за храната: за някои тя е необходимост, за други удоволствие, за трети страст. При мен нещата се преплитат и съчетават и честно казано не съм сигурен дали ми харесва готвенето или идеята за готвенето... Както е казал Мечо Пух: "При все, че да ядеш мед това е много хубаво нещо, има един миг, точно преди да започнеш да ядеш, който е по- хубав." И аз така - особено ми харесва докато готвя да си водя ментални "записки" за това как ще опиша рецептата в блога, особено ми допада как храната в процеса на готвене придобива специфичен цвят, или ако е питка например - как се надига, особено приятно е и съчетанието на ароматите, които допълнително изострят апетита, докато чакам таймера на печката да изпищи, че всичко е готово. Но май нищо не може да се сравни с примляскващото мълчание на Христина, когато (се престраши да) опита от това, което се е получило, или с изненадания поглед на гостите, когато им сервирам старателно приготвеното ястие по рецепта, която специално съм подбрал за тях. Така че, за мен готвенето е по-скоро предизвикателство, средство на изразяване и начин за съпреживяване и зареждане. Споделеното удоволствие от едно вкусно ястие е наситена емоция, която се поражда мигновено и която, ако трябва да бъде провокирана по друг начин, може да отнеме значително време, а може и никога да не се случи.
Комбинирането на свинско и ябълки у нас не е особено популярно. Лично аз не съм попадал на подобни рецепти, макар че комбинацията е наистина превъзходна. За първи път опитах това съчетание в Щатите, където професор Аюпа ни я сготви за една от традиционните му "студентски" вечери и бях почти толкова изненадан (и изпълнен с недоверие) от нетипичната за балканските ширини комбинация, колкото беше и Христина онази вечер, когато й я предложих. С първата хапка обаче всичките ми (и на Христина) опасения се изпариха и бяха заменени от възторг от кулинарното откритие. Да ви е сладко!


Необходимите продукти (за 2 порции)
  • 2 свински шницела (от по 150 гр.) - може и котлети без кост
  • 1 средно голяма зелена/жълта (но сладка) ябълка
  • 1 с.л. мед (или меласа)
  • 1 с.л. масло
  • 1 с.л. брашно (аз използвах пълнозърнесто)
  • 2/3 ч.ч. вода
  • 1 ч.л. ябълков оцет
  • сол
  • черен пипер

Месото подправих с черния пипер и солта и запържих в нагорещеното олио в тигана за по няколко минутки от всяка страна, докато придоби приятен загар. Готовите шницели отцедих хубаво от мазнината и сложих в средната по размер касерола "Индженио". Ябълките нарязах на тънки (по 5 мм) "филийки" и ги наредих върху месото, след което ги залях с меда. Опитах се доколкото можах да подсладя и месото.
В горещата мазнина в тигана, където запържих шницелите, добавих лъжицата брашно и с усилено разбъркване го позапържих за няколко секунди (колкото да поеме мазнината) и после добавих топлата вода. Идеята е да се получи бешамелен сос, така че след добавянето на водата бъркането продължи (откакто си взех от пластмасовите бъркалки на Тефал това вече не е никакво предизвикателство ;), докато не се получи гладка (е, относително гладка) смес, която започна да бълбука. За финал добавих оцета и щипка сол.
Готовият сос щедро разлях върху месото и ябълките. Покрих касеролата с метално фолио и оставих в предварително загрятата до 180гр. фурна за един час. Принципно си мисля, че ако ще се поднася пред гости, би било добре, след единия час да се свали фолиото и покритите с ябълки шницели да се оставят за още няколко минути на силна горна скара, за да получат ябълките по-контрастен цвят.
Гарнирах с микс от зеленчуци на пара.
Христина беше принципно доста скептична към комбинацията свинско и ябълки и първоначално трябваше да я окуражавам да опита първата хапка, но опита ли... облизахме си чиниите.

1 коментар:

Lulu каза...

Много харесвам комбинирането на месо с плодове. Предложението ти е точно по вкуса ми:)

Оризови топки (с моцарела)

Това е една от много успешните рецепти, които приготвям напоследък по няколко пъти. Идеална е за оползотворяване на недоизяден ориз. ...